Odpadky a jejich vývoz nejsou téma, které bychom na firemních večírcích dávali k dobru. Odpad se přitom dotýká každého z nás. Bytostně to pocítíme ve chvíli, kdy nám po přestěhování obec odmítne zbytky z kuchyně a domácnosti vyvážet. Jak se nepříjemnostem s vyvážením vyhnout?
Poplatníky hlaste na úřadě
Při změně trvalého bydliště by vaše první kroky měly vést na místní obecní úřad. Zde kromě jiného máte možnost přihlásit sebe i ostatní členy domácnosti k poplatku za svoz komunálního odpadu. Jeho evidenci (a případné vymáhání) má na starosti zpravidla odbor životního prostředí, popř. ekonomické oddělení.
Od úředníků se dozvíte, kolik ročně zaplatíte, na jaký účet obnos zaslat i do kdy je potřeba za svoz zaplatit. Některá města výběr poplatku zjednodušují – např. brněnský magistrát umožňuje platbu kartou přes speciální portál.
Roční poplatek za odvoz odpadu se skládá ze dvou částí: paušální sazby a nákladů na odvoz. Podle zákona 185/2001 Sb. nesmí paušál překročit hranici 250 Kč; za samotný odvoz vám obec smí naúčtovat nejvýše 750 Kč. V součtu smí úřad po jedné fyzické osobě s trvalým pobytem požadovat až tisíc korun ročně. V praxi dosahuje nejvyšší poplatek hodnoty ve Frýdlantu (790 Kč), ve zbytku obcí zaplatíte méně.
Jen pro představu: v Brně jde o 670 Kč ročně, v Ostravě o 498 Kč a v Hradci Králové zaplatíte rovnou pětistovku. Olomoucký magistrát po občanech s trvalým bydlištěm požaduje 660 Kč, obyvatelé jihočeského Písku si musí připravit 490 Kč.
Odlišný přístup zaujímá Plzeň s Prahou. V obou městech se cena odvíjí od velikosti odpadové nádoby a frekvence jejího svozu. V západočeské metropoli za vyprázdnění nádob a odvoz odpadků z 1 100litrového kontejneru zaplatí obyvatelé příslušného bytového domu dohromady 583 Kč měsíčně (tedy 6 996 korun za rok). Hlavní město si za stejných podmínek účtuje za měsíc dokonce 1 068 Kč.
V hlavním městě je vyvážení odpadu rozdělené mezi čtveřici svozových společností. Zdroj: portalzp.praha.eu
Senioři a děti předškolního věku mívají od poplatků zpravidla úlevy. Nižší sazby zaplatíte také v případě, že se do místa trvalého bydliště přistěhujete v průběhu roku. Počítejte ale s tím, že v některých městech (např. Pardubice) jste povinni zaplatit plnou sazbu – o vrácení přeplatku můžete požádat až následující rok.
Významnou slevu mají majitelé rekreačních objektů. Pokud vlastníte chatu nebo chalupu, zaplatíte poplatek ve výši částky, kterou je povinna uhradit jedna fyzická osoba bez nároku na úlevy.
Rodina Horákova žije v třígeneračním domě v Brně-Tuřanech. Kromě manželů Horákových zde bydlí i jejich tříletá dcera Anežka, devítiletý Tomáš a otec pana Horáka, pan Ondřej, který nedávno oslavil 73. narozeniny. Kolik Horákovi za svoz odpadu zaplatí?
Standardní sazba za fyzickou osobu je v Brně 670 Kč. Lidé nad sedmdesát a děti do čtyř let platí snížený poplatek 500 Kč.
Rodina Horákových proto zaplatí třikrát 670 Kč (za oba manžele a malého Tomáše) a dvakrát 500 Kč (za Anežku a pana Ondřeje). Celkem je roční poplatek za svoz odpadu vyjde na 3 010 Kč. Tuto částku musí – dle pravidel brněnského magistrátu – převést na příslušný účet do 31. května daného roku.
Co kdyby se ale Horákovi i s panem Ondřejem přistěhovali během léta? I na to vyhláška myslí. V té brněnské stojí, že „poplatek je třeba zaplatit do konce měsíce následujícího po měsíci, ve kterém jste se přihlásili“. Znamená to, že pokud se Horákovi přistěhují v červenci a tentýž měsíc se k odvozu přihlásí, jsou povinni do 31. 8. uhradit poplatek od srpna do prosince.
Výsledná částka vychází z tzv. poměrné tabulky. Ta říká, jak vysoký poplatek od daného měsíce do konce roku je. V případě období srpen-prosinec jde o 280 Kč na osobu, resp. o 209 Kč u lidí s nárokem na slevu.
Horákovi pak zaplatí 3×280 Kč + 2×209 Kč, tedy 1 258 Kč.
Kromě domu ve vilové čtvrti vlastní rodina Horákových také chatu v Boskovicích. Během léta se v ní zdržují každý víkend, v zimě ji občas zkontrolují. Kolik zde za svoz odpadu zaplatí?
Roční poplatek za fyzickou osobu dosahuje v Boskovicích výše 550 Kč. Úlevy obec neposkytuje. Přestože na chatu jezdí Horákovi s dětmi i panem Ondřejem, nemají zde hlášený trvalý pobyt. Za odvoz odpadu zaplatí tedy jen 550 Kč – nezávisle na tom, kolik lidí se v objektu během roku skutečně zdržuje.
Dejte pozor, ať kvůli neplacení poplatků neskončíte před soudem. Zdroj: wikipedia.org
Zapomenout na včasnou úhradu za vývoz odpadků není nic neobvyklého. Několikadenní zpoždění úřední odbory většinou nijak neřeší, ty pokrokovější vás dokonce upozorní e-mailem nebo textovou zprávou. Po přestěhování si datum splatnosti nezapomeňte zjistit – každá obec si jej určuje sama.
Pokud se zaplacením otálíte delší dobu, přijde z úřadu oficiální dopis s výzvou k úhradě. V takový okamžik vám obec už může vyměřit sankce, které mohou dosahovat až trojnásobku běžného poplatku.
Nebudete-li na úřední obálku brát zřetel, podá na vás úřad trestní oznámení. Mějte na paměti, že obec je v takovém případě v právu a že v případě pravomocného rozsudku může váš majetek skončit i v rukou exekutora.
Pomohl vám článek? Nezapomeňte jej sdílet na sociálních sítích. A zašlete jej i svým přátelům!
Komentáře